TopLogic är specialister på logistik och inköp av transporttjänster. TopLogic hjälper företag över hela Europa att handla upp frakter, att optimera lagerstyrning och simulera lagerflyttar. Detta resulterar ofta i stora kostnadsbesparingar. I dessa speciella tider arbetas det som vanligt och här delas gärna tips & råd om hur detta kan göras hemifrån.
TopLogic verkar från både Norge och Sverige med kunder i hela Europa. Vanligtvis förekommer mycket resor, möten hos kunder samt hos transportörer. I den nya vardagen görs detta hemifrån.
– Vi jobbar via Teams eller liknande plattformar efter kundens önskemål och det fungerar nästan lika bra som att mötas fysiskt. Vi känner att vi får fram vårt budskap och på flera sätt är det effektivare. Men det är viktigt att de tekniska aspekterna är anpassade för det, förklarar Lennart Johnsson, VD för TopLogic AB.
Många hemma med mer tid
Även om konsulterna såklart helst skulle varit ute hos kunden är detta ett trevligt sätt att kommunicera på. Och i en tid där många är isolerade uppskattas det ofta att ha lite extra kontakt.
– Vi frågar såklart på förhand om kunden bara vill ha ett möte med ljud eller om bild också är att föredra. De flesta vill se vem som är på andra sidan skärmen. Vi bokar möten på vanligt sätt och med Teams kan vi ha möten oavsett var folk befinner sig också landsöverskridande. Att folk inte sitter i ett stressigt kontorslandskap har också sina fördelar och gör ofta att hemmakontorsmötena blir mer fokuserade. Vi upplever också att många har mer tid.
Kunderna uppskattar kontinuitet
TopLogic har god erfarenhet av att jobba i Teams. De delar skärm med kunden och har möten där ofta både kund och potensiella transportörer är med, gärna med upp till sex personer samtidigt. Erfarenheterna är positiva;
– Trots dessa svåra tider som vi befinner oss i ser TopLogic goda möjligheter att upprätthålla kontakterna med våra befintliga och presumtiva kunder. Teams-möten och sociala medier fungerar väl även nu och vi har märkt från kontakterna att kunderna uppskattar denna kontinuitet. Kunden sparar också tid genom att det öppnar för möjligheten till kortare framförhållning till ett möte jämfört med ett traditionellt fysiskt möte, avslutar Lennart Johnsson, VD för TopLogic AB.
TopLogics tips till videomöten
Vinkeln
Se till att placera kameran i ögonhöjd. Ställ din laptop på en trave böcker om det behövs för att komma upp i höjd. Att filmas underifrån smickrar inte någon. Titta så mycket som möjligt in i kameran. Kom ihåg att du sittter i ett kundmöte. Kör gärna mötet med kamera då bilder skapar tilltro.
Avståndet
Hitta ett lagom avstånd som gör att du visar hela ansiktet och en större del av din övekropp.
Bakgrunden
Låt bakgrunden vara lugn och neutral. Undvik rörliga bilder i bakgrunden (en tv som står på) eller glaspartier där det kan hända oförutsedda saker (förbipasserande personer).
Belysning
Anpassa belysningen i rummet och undvik skuggor. Sitt aldrig med ryggen mot ett fönster då det skapar motljus. Dra gärna för gardinerna. Och använd en extra lampa som ger ljus framifrån.
Uppkoppling
För att undvika störningar i uppkopplingen och att ljudet krånglar bör du alltid använda nätverkskabel.
Ljud
Använd en bra mikrofon eller ett headset (gärna med muff). Använd gärna ett rum med mycket dämpning (stoppade möbler, gardiner, kuddar etc.) för att undvika burkigt ljud. Investera gärna i en extra mikrofon med stativ. Blir väsentligt bättre ljud. Bra ljud är viktigare än bild.
Störningsmoment
Tänk på att du behöver vara ostörd under ditt möte. Det är inte ok med barn eller husdjur som stör. Lyssna efter störande ljud i bakgrunden, t ex ljudet från en diskmaskin kan förstärkas i en mikrofon utan att du märker det. Stäng av ljudet på mobilen.
Klädsel
Tänk på vad du har på dig. Det behöver inte vara överdrivet finklätt – ingen sitter med slips och kavaj hemma. Men det ska ändå vara snyggt och välklätt.