Hur tacklar flygbranschen coronakrisen?

Har du hört talas om ghost flight? Charterflygplan, som det för några månader sedan flögs semesterglada människor med, används idag för att frakta exempelvis skyddsmaterial.
– En del flygbolag plockar helt enkelt ut sätena och lastar manuellt. Det är ett sätt att kunna tillgodose de behov som finns just nu, säger Gustaf Sundqvist, Senior Vice President Air på DB Schenker.

Läs mer

Trots att det går både fraktplan och “ghost flights” så är flygningarna mycket begränsade.
– Vanligvist fraktar vi mycket med passagerarplan. Just nu väntar vi på att länderna ska öppna upp, för då börjar människor resa. När det blir en efterfrågan på biljetter så ökar flygningarna. Så länge länderna är stängda så finns det inga passagerarplan.  Det är det största problemet för flygfrakten, berättar Gustaf Sundqvist.

140 chartrade flygplan i april
I april körde vi på DB Schenker 140 egenchartrade plan med skyddsmaterial. Andra leverantörer körde antagligen lika mycket.

Många och snabba leveranser med flyg
I coronatider måste leveranser av skyddsutrustning gå snabbt. Flygtransport är oftast det enda alternativet för brådskande leveranser från Asien.
– Efterfrågan av skyddsutrustning är nu, flygtransport är oftast det enda alternativet för brådskande leveranser från Asien, säger Gustaf.
–  Europas stora problem är att få hem material till sjukvården. Allt tillverkas i Asien, mest i Kina. Det är jättesvårt att få ut tillräckligt med material. Därför behovet av flygtransporter är så stort nu, fortsätter han.

“Vi löser alla leveranser oavsett var de kommer ifrån”
–  Vi löser alla leveranser oavsett var de kommer ifrån. Självklart tar det lite längre tid. De flesta flygplanen landar inte i Sverige just nu, utan oftast i Frankfurt eller Münchens för DB Schenker. Vi hämtar med lastbil och kör direkt till vår kund, säger Gustaf.

”Är det någon som vill ha flygfrakt 2021?”
Coronakrisen kanske kommer förändra beteenden i framtiden.  Och det finns risk för att alla flygbolag inte överlever corona.
– Är det någon som vill ha flygfrakt 2021? En effekt av läget som råder nu är att många kanske plockar hem produktion, man vill inte resa lika mycket på grund av risk att bli smittad och kanske är det mest privatpersoner som e-handlar från exempelvis Kina, säger han.

Framtiden får helt enkelt utvisa hur vi kommer använda flyg i framtiden. Men en sak är säker och det är att flygfrakt behövs för brådskande leveranser.

Under coronakrisen har vi på DB Schenker flugit massvis med skyddsutrustning till behövande länder. Exempelvis hjälpte vi H&M Group att donera 100 000 ansiktsmasker.

Läs även om OneMed som transporterar skyddsutrustning med flyg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *