PERI grundades 1969 av Artur Schwörer och är idag en av världens största tillverkare av form- och ställningssystem. Det är en familjeägd koncern med huvudkontor i Weissenhorn, Tyskland. Idag finns 69 dotterbolag och 160 logistikcenter strategiskt placerade runt om i världen. Koncernen har ca 9500 anställda och omsätter dryga 16 miljarder kronor (2019).

PERI Sverige AB grundades 1993 och växer stadigt. Idag har Peri Sverige AB över 150 anställda med en omsättning på ca. 450 miljoner SEK. Med vår stora organisation i ryggen har vi nästan en obegränsad leveranskapacitet.

Företagsnamnet PERI kommer från grekiskan periʹ. Prefix med betydelsen om, kring, runtom. PERI ställningssystem är flexibla och har ett brett spektrum av användningsområde. Den höga säkerheten i systemen skapar en trygg arbetsmiljö på arbetsplatserna. 

Peri inledde ett samarbete med TopLogic under våren 2021. Samarbetet avsåg att handla upp transporterna för den svenska marknaden. Peri har ett upplägg för södra delarna av Sverige med utleveranser från Halmstad och ett annat upplägg med utleveranser från lagerpunkter i  Skogås och Jordbro för övriga Sverige. Den nyss avslutade upphandling avsåg transporterna från lagren i Stockholmsområdet till främst Mälardalen och Norrland. Målsättningen var att hitta aktörer med erfarenhet av Peris godsslag, ha tillräcklig kapacitet för att även kunna lasta med kort varsel och samtidigt kunna erbjuda en intressant prisbild. Dessa transporter var av två slag, dels konventionella bilar och dels behov av kranbilstransporter. Peri beslutade att fortsätta sitt samarbete med nuvarande kranbilsaktör och att ta in ett för dem nytt transportbolag vad gäller den konventionella delen. Detta förväntas ge Peri en fortsatt hög servicegrad och även en kostnadsbesparing. Under 2022 kommer man att gå vidare och handla upp transporterna från Halmstad med stöd av TopLogic.

Ulf Larsson, CFO, Peri Sverige – ” Våra transporter är komplexa med tanke på godsslaget och ställer bland annat krav på transportörerna att kunna erbjuda kranbilar, hantera bredlaster, tidslossningar etc. För vår del kände vi ett behov att anlita extern hjälp med god kännedom om marknaden och som kunde ta fram alternativa transportbolag. Med TopLogic fick vi dessutom en mycket bra projektledning och en tydlig utvärdering av inkomna offerter. Detta gav oss en möjlighet att bibehålla vår kvalitet och samtidigt ge oss en kostnadsbesparing.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sommarhälsning från vår VD

Någon dag kvar till midsommar och halvlek för årets första sex månader. Vi tror att de flesta känner ett behov av en paus från vardagens mödor. Många får lägga mycket tid på att få ihop sitt livspussel med arbete, barn till dagis och skolor, hinna umgås med familj och vänner, allmänt välbefinnande genom motion etc. Klart att man behöver koppla av från detta, ung som gammal!

Nu närmar sig semestertider och rekreation för att orka med höstens utmaningar. Ser man saker och ting i ett litet större perspektiv, är vi ändå lyckligt lottade som…