Intervju Urban Bredhe

VD på ABA Skol

Vi hade över 22.4 miljoner kronor i frakter förra året och Lennart Johnsson, Peter Schlager och resten av TopLogics kompetenta team har verkligen levererat åter igen. – Urban Bredhe, VD ABA Skol

Hur kom ni i kontakt med TopLogic?
Vi blev kontaktade av Lennart för över 6 år sedan som erbjöd oss TopLogics tjänster. Det är vi väldigt glada över då vi har ett väldigt bra samarbete.

Ni har precis genomfört er tredje fraktupphandling genom TopLogic, vad har det gett för resultat?
Vi kommer att sänka våra fraktkostnader rejält från nästa år. När vårt nya fraktavtal börjar gälla så kommer vi att göra en besparing på 13% från tidigare fraktavtal. Vi har 17st olika frakter runt om i världen på 36st olika fraktsätt.

Hur har samarbetet fungerat?
Vi hade inte kontaktat TopLogic en tredje gång om det inte fungerat bra. Logistik är en extremt komplex och svår bransch, detta bland annat mot bakgrund av prissättningsmodellerna, där priset på sista raden oftast är svårt att utläsa.

Men med Lennarts erfarenhet och specialistkunskaper som han tillför vårt samarbete så blir det enklare och smidigare för oss. Han vet fraktbolagens hemligheter och trix för att skapa de optimala förutsättningarna för våra frakter.

Vad har samarbetet resulterat i?
Bättre fokus i vår organisation på vad frakterna kostar och hur mycket det påverkar oss i övrigt. Det har också gett oss bättre kontroll och bättre systemstöd.

Vilken nytta utöver själva resultatet har ni fått av samarbetet med TopLogic?
Trots att deras ersättningsmodell bygger på besparingen som görs så rekommenderar de inte alltid lägsta pris. Utan tar fram det bästa alternativet i sin helhet för oss. Det gör att du får lägre kostnader, ett tydligare avtal som gör allt smidigare när det gäller frakt och logistiken i sin helhet.

Har ni lärt er något nytt av TopLogic-metoden? Vad i så fall?
Våra logistikansvariga har lärt sig massor från TopLogics metoder, t.ex hur man jämför ”äpple med äpple” vid utvärdering av offerter, hur man skall tänka vid val av aktörer, för att uppnå så få aktörer som möjligt, så att man minimerar administration, men ändå optimerar både kvalitet och transportkostnader.

Vilken del av processen sparade mest tid?
Tack vare TopLogics system och mjukvara så sparar vi inte bara tid utan det ger oss möjligheter som vi inte skulle kunna få utan den. Den är skapad för att optimera både logistik och kostnader.

Kan ni tänka er att använda TopLogic och rekommendera dem till andra i framtiden?
Absolut, det är en stor fördel att använda TopLogic och vi har redan gjort det tre gånger. Vi kommer vilja anlita dem igen framöver för det ger oss en säkerhet för vad vi vill ha och behöver.

Vi hade över 22.4 miljoner kronor i frakter förra året och Lennart Johnsson, Peter Schlager och resten av TopLogics kompetenta team har verkligen levererat åter igen.

Lägst pris vinner inte alltid utan den bästa lösningen vinner. Trots att TopLogics modell borde innebära att de borde rekommendera den billigaste. Men de rekommenderar i stället den bästa. Det är så man skapar en långsiktig kundrelation.

Har du några tips för de som ska anlita TopLogic framöver?
Teckna längre fraktavtal så slipper ni göra det så ofta. Min rekommendation är att teckna på minst ett år och upp till 3 år. Det är inte bara kostnadsbesparingen som spelar roll utan även alla mjuka faktorer som att leveranser sker i tid och att kommunikationen fungerar.

När man skapar förfrågningsunderlaget, skall kraven på de mjuka värdena tydligt framgå Det kan vara över 20st olika faktorer i fraktavtalet och därför skall dessa mjuka värden vara med från början i offertunderlaget.

Kontakta Lennart för att se över era fraktkostnader och logistikflöden.