Intervju Newbody
Simon Kallerdahl Outbound logistics manager
Det viktigaste är dock att samarbetet med TopLogic har präglats av ett tydligt vinna-vinna-perspektiv. Vi har inte bara uppnått kostnadsbesparingar, utan även skapat mervärde för våra kunder och partners. Genom att hitta lösningar som gynnar alla parter har vi kunnat stärka relationerna i hela värdekedjan, vilket ligger helt i linje med Newbodys strategi.
– Simon Kallerdahl,
Outbound logistics manager

Hur kom ni i kontakt med TopLogic?
Vi blev kontaktade av TopLogic och var i processen att se över våra logistikflöden. Vi var i en förflyttning från stora försändelser på pall till många mindre försändelser liknade e-handel.
Ni har precis genomfört er första fraktupphandling genom TopLogic, vad har det gett för resultat?
Efter första året har vi uppnått en besparing på 17 %. Trots höga krav på kvalitet och leveransprecision lyckades TopLogic möta våra behov och samtidigt identifiera betydande besparingar.
Hur har samarbetet fungerat?
Samarbetet har fungerat utmärkt. TopLogic med Wilhelm i spetsen tog fullt projektansvar, vilket var avgörande då vi själva saknade tid och resurser för en så omfattande upphandling.
Vad har samarbetet resulterat i?
Utöver kostnadsbesparingar har vi kunnat bredda vårt leverans erbjudande till slutkund.
Vilken nytta utöver själva resultatet har ni fått av samarbetet med TopLogic?
Vi har fått bättre avtal och ett mer strukturerat sätt att utvärdera offerter. Genom samarbetet har vi kunnat behålla antalet transportpartners, samtidigt som vi breddat utbudet av tjänster till våra kunder. Avtalet med Instabee har exempelvis gjort det möjligt att erbjuda både Instabox och Budbee, vilket ger kunderna fler valmöjligheter och stärker vårt kundfokus.
Det viktigaste är dock att samarbetet med TopLogic har präglats av ett tydligt vinna-vinna-perspektiv. Vi har inte bara uppnått kostnadsbesparingar, utan även skapat mervärde för våra kunder och partners. Genom att hitta lösningar som gynnar alla parter har vi kunnat stärka relationerna i hela värdekedjan, vilket ligger helt i linje med Newbodys strategi.
Har ni lärt er något nytt av TopLogic-metoden? Vad i så fall?
Det var väldigt skönt att det fanns en tydlig process och metodik att jobba med från början. Då missar man inte alla stegen och detaljer som man riskerar att missa om man gör det på egen hand. Det gjorde att det kändes väldigt bra och tryggt från början.
Vilken del av processen sparade mest tid?
Sammanställningen och jämförelsen sparade mycket tid, Det Peter Schlager gör i sin analys med att räkna om alla offerter och priser till jämförbara siffror gör att man får ett bättre beslutsunderlag.
Kan ni tänka er att använda TopLogic igen och rekommendera dem till andra i framtiden?
Absolut, det har varit ett väldigt bra och smidigt samarbete. Vi kommer att höra med Toplogic även i framtiden när våra behov förändras för våra transportbehov.
Har du några tips för de som ska anlita TopLogic framöver?
Gör en grundlig intern behovsanalys för att tydliggöra krav på framtida transportpartners, utöver kostnadsbesparingar.


Kontakta Wilhelm när du behöver en projektledare inom logistik.