Intervju Lennart Johnsson
VD Sverige, ledningsgrupp
TopLogics VD Lennart Johnsson om historien och framtidens digitalisering
Hur började din resa på TopLogic?
Jag blev kontaktad av TopLogic kring en konsultjänst. Jag tänkte att det kunde vara intressant att hoppa utmaningen på TopLogic. Då hade vi inga anställda i TopLogic utan var och en var egen företagare. Eget företag hade jag ingen erfarenhet av tidigare, men såg detta som intressant.
TopLogic övertog 2008 företaget från de tidigare ägarna och jag gick in som VD i bolaget.
Hur har verksamheten förändrats genom åren?
Idag har vi en hög grad av digitalisering, både mot kunder och leverantörer,
då i första hand transportbolag. Från att tidigare ha hanterat indata från kunder/transportbolag mer eller mindre manuellt, har vi idag en digital process . Vi var och är idag en nischad aktör, som har specialiserat sig på logistikupphandlingar med kompletterande tjänster. Detta har lett till att vi idag är marknadsledande i Skandinavien när det gäller denna nisch.
Kunderna har blivit betydligt mer medvetna om logistikens betydelse, inte minst i dessa tider med sämre konjunktur. Detta ställer högre krav på vår profession och här tycker jag att vi har blivit mer processorienterade.
Vad är du mest stolt över?
Vi har byggt upp en omfattande kundkrets med ett stort antal sk återköpskunder. Detta är ett kvitto på att vi gör ett professionellt arbete genom att ha konsulter och analytiker med spetskompetens och lång erfarenhet. Våra analytiker har gjort ett stort arbete med att utveckla nya produkter, ex fakturakontroll. Detta har givit våra kunder en möjlighet att få en fullständig kontroll över sina fraktkostnader.
Vad är det som utmärker TopLogic enligt dig?
TopLogic har valt att inrikta sig med ett fåtal produkter, varav fraktupphandling och fakturakontroll är dominerande, Varför detta ?
Jo, skall vi vara marknadsledande för dessa produkter, går det inte att spreta för mycket i produktfloran. Då tappar vi fokus och den spetskompetens vi är kända för. Våra medarbetare har en gedigen branscherfarenhet, vilket är en förutsättning för att vara framgångsrika på marknaden och leverera det som kunderna efterfrågar.
Ni har hög orderingång just nu – vad är hemligheten?
I en lågkonjunktur finns det alltid behov av att spara pengar. Logistikkostnader ligger i många fall på topp-5 i kundernas resultaträkning och då är det ofta enklare att fokusera på kostnadssidan än att öka intäkterna i motsvarande mån. Således är det stort fokus på denna del. Ett strukturerat arbete med kundbearbetning och en stor portion av lyhördhet för kundernas behov ger oss ständigt affärsmöjligheter. Vi har i detta perspektiv, varit framgångsrika som ett resultat av hårt arbete.
Ingemar Stenmark sa alltid ” Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag ”, men i själva verket var det talang, en enorm uppoffring och en träningsdos utöver det normala, som gav framgångarna – lite efter den devisen lever TopLogic och som starkt har bidragit till att vi gör många affärer.
Vad ser du i TopLogics framtid?
Som jag har påtalat många gånger är vi inne i en generationsväxling. Vi måste få in nya medarbetare med det rätta drivet. Här bidrar våra medarbetare med erfarenhet, kompetens och stöttning till våra nya konsulter. Vi har i år två nya konsulter och processen är ständigt i gång för att hitta fler. Den strukturomvandling som sker i transportbranschen tror vi skall ge oss många intressanta kandidater.
Ökad grad av digitalisering, omvärldsfokus med miljöinriktade insatser och inte minst AI, är och kommer att vara avgörande för TopLogics framtida utveckling. Kompetens i kombination med erfarenhet kommer alltid att vara grundpelarna, men det gäller att leda utvecklingen för att kunna befästa vår marknadsledande position.

Kontakta Lennart för att se över era fraktkostnader och logistikflöden.