TopLogic har lyssnat på våra önskemål; där ekonomi, känslor och gamla traditioner har varit avgörande faktorer för ett gott samarbete
När vi har ingått nya frakt- och transportavtal har TopLogic lyssnat på våra önskemål; där ekonomi, känslor och gamla traditioner har varit avgörande faktorer för ett gott samarbete, säger Roy Storli, VD i Vom og Hundemat.
Vom och Hundemat ligger i Trøgstad och har för närvarande trettio anställda. De levererar högkvalitativ hundmat till hela Norden, Tyskland, Frankrike och England.
Som ett litet företag har Vom och Hundemat upplevt en snabb och stor tillväxt sedan 2012, vilket har lett till att de inte har haft tid att slutföra alla processer på ett bra sätt. Transportdelen har därför levt sitt eget liv.
– TopLogic har varit ett mycket bra stöd och en trygg partner att ha med i denna process. Med sin solida erfarenhet och kunskap har vi uppnått ett mycket bra resultat samtidigt som vi haft en god och trevlig dialog, förklarar en nöjd Storli.
Översikt över kostnader
– TopLogic kontaktade oss vid en tidpunkt då vi behövde få en översikt över de stora kostnadsposterna. Ett trevligt möte med förtroendeingivande människor, kombinerat med en förutsägbar ”No cure no pay”-lösning, gjorde att vi kom överens om ett konsultuppdrag, förklarar Storli.
Uppdraget på sex månader har varit en omfattande process. TopLogic började granska tusentals fakturor så att de fick en totalbild av fraktkostnaderna.
– Frakter är prissatt på många olika sätt vilket gör det komplicerat för kunderna. Genom att göra en omfattande analys med jämförelse av transportavtal och våra kvalitetskrav, blev det lättare att jämföra priser och kvalitet från olika leverantörer, förklarar han.
Omfattande process
– För att få en bra lösning och jämföra priser initierade TopLogic en offertrunda mellan många leverantörer, inklusive de som vi hade tidigare. Tillsammans valde vi de tre mest relevanta leverantörerna, som vi genomförde samtal och förhandlingar med, förklarar Storli.
– TopLogic har tagit hänsyn till våra önskemål hela vägen. Med nära kontakter med kunder som vi har arbetat med i många år har det varit särskilt viktigt för oss att välja en lösning som fungerar mer än ett rimligt pris. Mest av allt ville vi ha den bästa och mest hållbara lösningen, både för oss och transportörerna, betonar Storli.
Storli förklarar också att det är viktigt att deras transportörer är anpassningsbara till kunderna så att de kan tillhandahålla ytterligare service efter behov.
Bra och bättre lösning
– Vi skrev avtal med en välkänd leverantör som hade kapacitet att ta ansvar för hela vår logistik, vilket resulterade i en mycket bättre och billigare lösning än tidigare. Med en leverantör att förhålla sig till, blir vardagen också lättare, säger han nöjt.
– Att vi också har valt att använda samma prismodell på alla transporter, oavsett geografiskt område som vi skickar ut varorna till, gör det enklare och mer förutsägbart att beräkna kostnaden för våra transporter, informerar han.
Storli medger att de utan TopLogic, inte hade kunnat göra det här jobbet så grundligt, med ett lika bra resultat och en lika bra lösning.
– På lång sikt, om vi behöver titta på logistiklösningar igen, kommer det definitivt att vara aktuellt med ett nytt uppdrag, säger han.